Szanowni klienci!
Rozrząd w silnikach DiTD i CiTD to bardzo istotny element. Motor DiTD to pierwszy diesel marki Mazda z wtryskiem bezpośrednim realizowanym jeszcze za pomocą tradycyjnej pompy wtryskowej, a nie nowoczesnego układu typu common rail. Został on zaprezentowany w 1998r. CiTD to już system common rail (2002r) oraz grono zmian w osprzęcie silnika.
Charakterystykom obu motorów przyjrzymy się w innym newsie – łączą je na pewno dwie rzeczy… paliwo :-) oraz wrażliwy zespół paska zębatego.
Użytkownicy Mazdy czasem uskarżają się na zrywające paski rozrządu. Wszystkie Mazdy z tymi silnikami zostały sprowadzone z Zachodu, ponieważ polska sieć dilerska nie prowadziła sprzedaży Mazd wyposażonych w te jednostki napędowe. Tam ASO nie do końca wywiązywały się z zaleceń stawianych przez Mazdę wymieniając tylko same paski rozrządu „zapominając” o drogim wtedy hydraulicznym napinaczu i rolkach.
Ten fakt często powoduje awarię w sprowadzonych autach, tym bardziej, że wysoki procent z nich ma licznik skorygowany przez nieuczciwych handlarzy. Pompa wodna wymaga wymiany co drugą zmianę rozrządu czyli co 180 tys. km. W zestawie są dwie niezbędne uszczelki.
Reasumując, rozrząd w silnikach mazda DiTD (RFA2/RF4F) (98-02r) wymieniamy co 90 tys. km lub co 5 lat – w zależności co nastąpi pierwsze. Części zakładamy tylko ORYGINALNE, ponieważ inne niestety szybko kończą żywot w tym silniku.
Do wymiany potrzebujemy:
- Pasek rozrządu (MAZDA OE)
- Napinacz hydrauliczny (MAZDA OE / NTN)
- Rolka napinacza (MAZDA OE / NTN)
- Rolka prowadząca (MAZDA OE / NTN)
- Pompa wodna (co 180 tys. km tylko i wyłącznie MAZDA OE)
W przypadku silników CiTD sytuacja wygląda bardzo podobnie. Rozrząd w motorze mazda CiTD (RF5C/RF7J) (02-08r) wymieniamy co 120 tys. km lub co 5 lat. W tym wypadku również zalecamy montaż tylko i wyłącznie części oryginalnych.
Przestrzegamy przez zakupem starych zleżałych części (pasków / napinaczy etc.) oraz produktów podrobionych – na rynku można tez takie spotkać.
Wymianę zalecamy powierzyć fachowcom, którzy znają markę. Dla użytkowników chcących samodzielnie zamontować rozrząd zakupiony w naszym sklepie – porady techniczne, zalecenia i instrukcja montażu w cenie zestawu.
Zapraszamy miłośników marki Mazda do zadawania pytań, rozwiania wątpliwości – odpowiemy na każdą wiadomość.
zespół mazparts.pl